Zin om te gaan fietsen? Maak samen een afspraak en reserveer de fiets via het reserveringssysteem van Samen Fietsen.

Afspraak maken (Vrijwilliger)

  • Log in met je eigen inloggegevens en ga naar de “fietskalender”.
  • Klik op “fietsen” en selecteer de fiets van voorkeur. We hebben nu nog maar één fiets, “Willy”, maar hopelijk komt er snel een tweede. Iedere fiets heeft een eigen kalenderpagina.
  • Plaats de cursor op de gewenste starttijd en sleep de cursor met de linker muisknop naar de gewenste eindtijd. Laat dan de knop los. * Je ziet dan het volgende scherm:

Bij deelnemers is bij “vrijwilliger” je eigen naam al geselecteerd. Bij “gast” moet je de naam van de gast uit de lijst selecteren. ** Een (gratis) “Testrit” kan alleen aangevinkt worden door de coördinator of fietsmanager.
Heb je alles ingevuld en gecontroleerd? Druk dan op de blauwe knop met “Plan rit”. Zowel de gast als jij krijgen nu via de e-mail gegevens van de fietsafspraak en met de namen van de gast en de vrijwilliger. Jullie kunnen gaan fietsen!

* Houd bij de reservering rekening met de tijd nodig voor rijden van en naar de stalling.
** Achter de naam van de gast staat zijn/haar saldo. Dat saldo wordt al bijgewerkt bij het plannen van een rit. Bij een saldo van -5 kan je geen rit meer boeken voor deze gast! Als dit saldo negatief, vraag dan de gast zijn of haar saldo te verhogen. Sommige gasten zullen dit door hun contactpersoon laten doen. Stel deze dan op de hoogte.

Afspraak annuleren of wijzigen

Komt er iets tussen en kan je toch niet fietsen (het is slecht weer, of je maatje is ziek, bijv.) dan is het heel belangrijk dat je de rit verwijdert vóór het tijdstip op de datum dat de rit aanvangt. Doe je dat niet, dan moet de gast de rit toch betalen!
Klik in het rooster op de fietsafspraak die je wilt verwijderen. Druk op de groene knop “verwijderen”.
Als het niet lukt om de afspraak te verwijderen kan je ook je coördinator vragen de afspraak te verwijderen. Jullie krijgen direct per mail een berichtje “Fietsafspraak is geannuleerd’. Het ritsaldo van de gast wordt weer verhoogd met een rit.
Je kan de afspraak in ditzelfde scherm ook verplaatsen. Na aanpassing van datum en tijd druk je op de blauwe knop “aanpassen”. Hiervan krijg je geen e-mailbericht.

Zorg in alle gevallen dat de gast weet dat de rit niet doorgaat of verplaatst is. Bel hem/haar of stuur een berichtje!

Tegoed aanschaffen voor een rit (gast)

Wij vragen van onze gasten een kleine vergoeding voor de ritten (€ 3,- per rit).  Dit bedrag wordt o.a. besteed aan het onderhoud van de fiets. U kunt die vergoeding vooraf betalen via ons reserveringssyteem Samen Fietsen.

Om ritten aan te schaffen moet u (of uw contactpersoon) inloggen met uw inloggegevens en rechts bovenin het scherm op uw naam klikken om naar de eigen gegevens te gaan. Onderin het scherm onder het kopje “Financieel” ziet u staan hoeveel ritten u nog tegoed heeft (geplande maar nog niet gereden ritten zijn al van het saldo afgetrokken). Is het saldo negatief dan heeft u meer ritten gemaakt of gepland dan u betaald heeft. U kunt maximaal op een negatief saldo van -5 staan, daaronder kan geen nieuwe fietsafspraak met u als gast worden gepland.
Om het saldo te verhogen vult u het aantal ritten in dat u wilt aanschaffen (minimaal 5), één rit kost € 3,-, ongeacht de duur van de rit. Daarna drukt u op de groene knop “Betaal met iDeal”. U komt dan in een menu waarin u uw bank selecteert en waarin u betaalt, zoals bij een normale webshop.

Tip: Onder de groene balk met “opslaan” ziet u een overzicht van betalingen. Heeft u met iDeal betaald, dan staat er “PAID”. Anders staat er PENNINGMEESTER (er is dan een factuur gestuurd door de penningmeester).

Ritevaluatie

Na afloop van de rit kunnen zowel gast als vrijwilliger een evaluatie plaatsen van de rit en/of technische opmerkingen plaatsen voor de fietsbeheerder. Druk op de knop “evaluaties” boven in het scherm.  Daar zie je de bestaande evaluaties per gebruiker (vrijwilliger en gast) staan en kan je zien welke evaluaties nog niet zijn ingevuld. Je kunt de evaluaties van anderen ook bekijken (maar niet aanpassen).

  • Selecteer een regel met je naam en klik hierop.
  • Vul een score in (1 tot 5 sterren);
  • Maak een opmerking over de rit of waar jullie geweest zijn;
  • Beantwoord de vraag “Waren er technische problemen?” ; de opmerkingen bij technische problemen gaan per e-mail naar de fietsbeheerder. Deze kan dan actie ondernemen.
  • Klik daarna op de knop “Opslaan”.